İlham Rəhimli
(Əvvəli qəzetimizin 11, 13, 18 dekabr, 22, 24, 29 yanvar tarixli nömrələrində)
SSRİ Xalq artisti Mirzağa Əliyevə (1883-1954) xitab.
Birinci sual.
- Mirzağa qədeş!
İyirminci əsrin əvvəllərində tanınmış aktyor idiniz. Həvəskar aktyorların da sayı get-gedə artırdı. Xüsusən Rusiyadakı 1905-ci il inqilabından sonra qadağalarda müəyyən yumşaqlıq edilmişdi. Gəlir vergisinin ödənilməsi xərcləri bir qədər azaldılmışdı. Pyeslərin oynanılmasına icazə almaq prosesi bir qədər asanlaşdırılmışdı. Yeni-yeni mətbuat nümunələri fəaliyyətə başlayırdı...
Belə bir vaxtda bir dəstə aktyorla «Həmiyyət» teatr dəstəsi yaratmısınız. Bu kiçik kollektiv 1906-1907-ci illərdə fəaliyyət göstərib. Həmin işdə Sizə jurnalist Məmmədsadıq Axundov da yaxından köməklik göstərib. “Həmiyyət” sözünün ərəbcə mənası «qeyrət», «şərəf hissi» deməkdir. Əsasən Bakıda kiçikhəcmli dram və məzhəkələr oynamısınız. Digər teatr dəstələrində çalışan aktyorlar həm də «Həmiyyət»də çıxış ediblər.
1907-ci ilin ikinci yarısında «Nicat» cəmiyyətinin truppası ilə birləşmisiniz.
Məlumdur ki, həmin dövrdə Bakıda «Müsəlman dram artistləri», «Nicat» teatr truppaları vardı və Siz də bu kollektivlərdə çıxışlar edirdiniz.
Bunlar ola-ola «Həmiyyət»i yaratmaqda məqsədiniz nə idi?
Bəs nə üçün onun fərdi fəaliyyətinə tezliklə xitam verib «Nicat»la birləşməsini qərara almısınız?
İkinci sual.
- İxtisasca mühəndis olan İmran Qasımov böyük maarifçi idi. O, Xalq yazıçısı İmran Qasımovun əmisi idi. Üzeyir bəy Hacıbəylinin «Leyli və Məcnun» operasının bəzi məşqləri İmran bəyin indiki Murtuza Muxtarov küçəsindəki mülkündə aparılıb. Bu alicənab insan bir müddət «Nicat» mədəni-maarif cəmiyyətində teatr bölməsinin müdiri olub.
İmran Qasımov «Nicat»ın idarə heyəti qarşısında məsələ qaldırıb ki, xalq tərəfindən çox sevilən istedadlı aktyor Mirzağa Əliyev teatr təhsili almaq üçün Xarkov şəhərinə göndərilsin. Təhsil müddəti il yarım idi. Maarifçi vətənpərvər bu təklifi də irəli sürüb ki, aktyorun təhsilə getməsi üçün «Nicat» truppası iki tamaşa oynasın. Həmin tamaşalardan yığılan pul təhsilə gedən aktyora verilsin.
Cəmiyyətin idarə heyəti Mirzağa Əliyevin Xarkov şəhərinə teatr təhsili almağa göndərilməsinə razılıq verib. Bu barədə rus dilində çıxan «Baku» qəzetinin 26 aprel 1912-ci il tarixli sayında məlumat dərc olunub.
Ustad!
Nə üçün Xarkova təhsilə getməyiniz reallaşmadı?
Buna kimlər və nəyə görə mane oldular?
* * *
İctimai xadim, Azərbaycan Cümhuriyyətinin yaradıcılarından biri Məhəmməd Əmin Rəsulzadəyə (1884-1955) xitab.
Birinci sual.
- Məhəmməd Əmin bəy!
Çoxsahəli bədii yaradıcılıq fəaliyyətinizdə həmçinin pyes yazmış və teatrşünas kimi onlarla tamaşaya resenziya çap etdirmisiniz. «İqbal» qəzetinin 14 dekabr 1914-cü il tarixli sayında Nəriman Nərimanovun «Nadir şah» («Nadir şah Əfşar» kimi də verilib) faciəsinin tamaşasına resenziya yazmısınız. Tarixdən bilirik ki, bu tamaşanı Hüseyn Ərəblinskinin yenicə təşkil etdiyi və çox az müddət fəaliyyət göstərdiyi «Müsəlman dram dəstəsi» hazırlayıb. Quruluşçu rejissoru və Nadir şah rolunun ifaçısı Ərəblinski olan tamaşa dekabr ayının 12-də Tağıyev teatrında (Şəhər teatrı da yazılıb) göstərilib.
Həmin tamaşaya həsr etdiyiniz məqalədə yazırsınız: «Hüseyn get-gedə, məəttəəssüf, artmaqda olan bir xasiyyətlərindən naşi layiqli bir Nadir şah tipi verə bilmədi. Artistlərdə əsəb çox dəfə həssas olur. Fəqət Ərəblinski bir parça əsəbdən ibarətdir. Başladımı, haman bir boyuna bağırıb-çığırıb gediyor. Bir «qrammofonizm» hasil ediyor. Ax bu «qrammofonizm» olmasa da, Ərəblinskidə bir az aram və bir az «intonasyon - səsini dəyişmək» olsaydı, o vaxt şəksiz ki, faciənin baş rolu olduqca mükəmməl çıxardı...».
Onu da çox haqlı olaraq qeyd etmisiniz ki, Nadir şahın ata sağdan minib sağdan da düşməsi çox yanlışdır. Bir qayda olaraq ata soldan süvar olarlar.
«Nadir şah»ı oynayan dəstə bir həftə sonra, dekabr ayının 19-da yenə Tağıyev teatrında Osmanlı ədibi Şəmsəddin Saminin «Dəmirçi Gavə» qəhrəmanlıq faciəsini oynayıb.
Cənab Rəsulzadə!
Siz bu tamaşaya da resenziya yazmısınız və həmin məqalə «İqbal» qəzetinin 21 dekabr 1914-cü il tarixli sayında çap edilib.
Məqalədə yazırsınız: «Qafqasiya türk səhnəsində (müsəlman səhnəsi demiyorum) bu xüsusda Ərəblinski ilə rəqabət edəcək ikinci birisini tapmazsınız...
Keçən tənqidimizdə Ərəblinskinin tələffüzündən şikayət etmişdik. Aktyor cənabları bu kərə bu vaxta qədər daha məlumunuz olmayan böyük xislətə dəxi malik olduğunu göstərdi. Aktyorumuzda nə qədər qüvvətli tənqidi-nəfs qüvvəti varmış. Tənqidimizin səmimiyyətinə inandığımızdan təsir edəcəyinə daima inanıyoruz. Fəqət doğrusu bu qədər səmimi bir əks icra edəcəyinə heç də ümid etməmişdik. Yaşa, dəyərli aktyor, yaşa, səhnəmizin ziynətini təşkil elə!»
Təbii ki, iki müxtəlif tamaşada aktyorun belə təzadlı oyunu ola bilər. Ancaq mən diqqəti məhz «əsəb» iradına yönəltmək istəyirəm. Çox əsəbi olan Ərəblinskinin öz daxili ovqatını səhnədən göstərməsi yolverilməzdir. Bu, öz yerində.
Ancaq və di gəl ki, Siz ona ağır ittiham vermisiniz: «qrammofon». Hətta elə həmin məqalədə Abbasmirzə Şərifzadəyə xitabən yazmısınız: «...ona deməliyik ki, səsinin qeyri-təbiiliyinə indidən baxsın, çarəsini düşünsün, yoxsa o da Ərəblinski kimi ikinci bir «qrammofonizm» vücuda gətirəcəkdir».
Sizə elə gəlmir ki, Qafqazda tayı-bərabəri olmayan aktyor kimi dəyərləndirdiyiniz Ərəblinskiyə «qrammofon» damğası vurmaq son dərəcə ağır ittihamdır?
Əgər hansısa aktyor «qrammofon»dursa, bu vərdişini bir həftəyə tərgidə bilərmi?
Əsla!!!
İkinci sual.
- Hüseyn Ərəblinski 1919-cu il martın 4-də qətlə yetirildi. Görkəmli səhnə ustasının, rejissor və aktyorun dəfni mart ayının 7-də oldu. «İstiqlal» qəzeti 10 mart 1919-cu ildə yazır: «...Cənazəsi martın 7-də, Hacıbəyli qardaşlarının ehsan etdikləri mərasimi-məxsusə qaldırılaraq, məzara götürülmüş və mütovfiyə ittihafən nitqlər irad edilərək dəfn olunmuşdur».
Cənazə aktyorun evindən qaldırılıb Təzə pir məscidinə aparılıb. Orada bir mitinq olub. Tabut və mafə güllərlə, əklillərlə bəzənib. Təzə pirdən musiqinin, oxunan nəğmələrin, xor dəstəsinin müşayiəti ilə Quberniski (indiki Nizami) küçəsində yerləşən «Müdiriyyət» binasının qabağına gəlinib. Dayanıblar. Sonra izdiham davam edərək Nikolayevski (indiki İstiqlaliyyət) küçəsinə dönərək «İsmailiyə» və Parlaman binalarının önündən keçiblər. Öndə musiqiçilər və xor dəstəsi gedib. Əza qafiləsi Müqəddəs Nina qızlar məktəbinin qarşısında dayanıb. Məktəbin ilahiyyat müəllimi Rza Zaki Lətifbəyov nitq söyləyib.
Dəfn mərasimində Üzeyir bəy Hacıbəyli, Nəcəf bəy Vəzirov, aktyorlar Abbasmirzə Şərifzadə, Kazım Ziya, Hacıağa Abbasov, Məmmədəli Sidqi, dramaturq Cəfər Cabbarlı, jurnalist Xəlil İbrahim, jurnalist və tədqiqatçı Salman Mümtaz (Əsgərov), kommunist Əliheydər Qarayev, hətta Azərbaycan aktyorlarına qənim kəsilmiş Opera Teatrının icarədarı Pavel Amiraqo, erməni aktyorlarının nümayəndəsi Voskanyan da çıxışlar ediblər. Məzar başında qocaman aktyor Mirzə Muxtar Məmmədov, Tiflis aktyoru İbrahim İsfahanlı qısa vida sözü söyləyiblər.
Dəfn mərasiminin «siyasi motiv» daşıya biləcəyindən çəkinərək Bakı qazisi Axund Əbdürrəhim Hadizadə, Bakı qubernatoru Rəşid bəy Axundzadə və şəhər qalabəyisi Əmircanov ora göndəriliblər. Onlar sona qədər izdihamın içərisində olublar...
Elə də nə üçün Azərbaycan hökumət nümayəndələrindən bir nəfər də olsun dəfn mərasimində çıxış etməyib?
Bəlkə heç matəmdə dövlət məmurlarından heç kəsin iştirakı olmayıb?
Liderlərindən biri olduğunuz Xalq Cümhuriyyəti parlamentindən də bir deputatın çıxışına rast gəlmədim.
Niyə?..
Nə səbəbə?..
Axı Hüseyn Ərəblinski, hələlik rəsmi açılışı olmasa da, Hökumət teatrının rejissoru və aktyoru idi.
Belə olan təqdirdə hökumət və dövlət nümayəndələrindən heç kəsin bu itkiyə ağrı-acısını bildirməməsi qəbahət deyilmi?
Bir sıra aktyorlar xatirələrində yazırlar ki, Hüseyn Ərəblinski «müsavat fitnəkarlarının əli ilə güllələnib». Bu sözlər sovet dövründə yazılıb və siyasi oriyentasiyasının «mahiyyəti» başa düşüləndir.
Bununla belə, vəziyyət də onu göstərir ki, Xalq Cümhuriyyətinin, Azərbaycan Parlamentinin rəhbərləri Hüseyn Ərəblinskinin dəfninə biganə qalıblar...
Bəlkə belə deyil? (Buna mən də inanmaq istəmirəm).
Bəs onda əsl həqiqət nədən ibarətdir?..
* * *
Bəstəkar, musiqi xadimi Zülfüqar bəy Hacıbəyliyə (1884-1950) xitab.
Sual.
- Zülfüqar bəy!
Üzeyir bəy Hacıbəyli sənət dostları Əbülfət Vəli, Mirzağa Əliyev, Hüseynqulu Sarabski, Hənəfi Terequlov, Xəlil Hüseynov ilə birlikdə 1911-ci ilin yayında Tiflisə qastrola gəlib. Yerli həvəskarların da iştirakı ilə «Leyli və Məcnun», «Ər və arvad», «Məşədi İbad» tamaşalarını göstəriblər. Siz onda Tiflisdə yaşayırdınız.
Arxivdə olan tamaşa proqramında göstərilir ki, Üzeyir bəy Hacıbəylinin «Məşədi İbad» operettası 22 iyun 1911-ci ildə Tiflisdə oynanılıb. Bu barədə əvvəlcədən mətbuat da xəbər verib («Tiflisski listok. № 136). Əsas obrazlardan Gülnazı Göyərçin xanım, Sərvəri Sarabski, Məşədi İbadı Mirzağa cənabları oynayıblar. Həmin tamaşada Siz Rüstəm bəy, kiçik qardaşınız Ceyhun Hacıbəyli isə Rza bəy rollarında çıxış etmisiniz.
Dörd gün sonra həmin heyət «Leyli və Məcnun» operasını göstərib. Həmin tamaşada da Məcnunun atası rolunu ifa etmisiniz.
Tiflisdə, İrəvanda özünüzün və qardaşınızın musiqi əsərlərinə dəfələrlə quruluşlar vermisiniz. Yeri gələndə müxtəlif rollarda yenə səhnəyə çıxmısınız. Oğlunuz Niyazinin söhbətlərindən bilirəm ki, kiçik, ancaq şirin və yapışıqlı səsiniz varıymış.
1916-cı ildə Üzeyir bəylə birlikdə «Müdiriyyət» teatr truppası yaratdınız. Bu teatr dəstəsi 1919-cu ilin sonlarına qədər fəaliyyət göstərdi. «Müdiriyyət»in repertuarının əsasını həm opera və operettalar, həm də dram tamaşaları təşkil edirdi.
Bəs nə üçün bu truppada bir tamaşaya da quruluş vermədiniz?
Axı Üzeyir bəy özü truppada həm rejissor, hətta baş rejissor kimi də çalışıb.
Rejissorluq həvəsiniz sönmüşdü, yoxsa Sizin tamaşa hazırlamağınıza icazə vermirdilər?
* * *
SSRİ Xalq artisti, bəstəkar, dahi ziyalı Üzeyir bəy Hacıbəyliyə (1885-1948) xitab.
Sual.
- Üzeyir bəy!
Mətbuat 1919-cu il fevralın 10-da yazır ki, «Üzeyir bəy Hacıbəyli tərəfindən «Dağıstan» adlı balet-rəqs təsnif edilmişdir. Rəqs Hacıbəyli qardaşları müdiriyyəti artistləri tərəfindən hazırlanıb bu günlərdə mövqeyi-tamaşaya qoyulacaqdır».
Bundan bir az sonra «Azərbaycan» qəzeti 27 fevral 1919-cu il tarixli sayında yazır:
«Üzeyir bəy Hacıbəyli tərəfindən digər bir balet-rəqs yazılıbdır ki, bunun da adı «Azərbaycan»dır. Keçən günlərdə yazmış olduğu halda bu yeni «Azərbaycan» baleti də tərəkəmə səpgisindədir. Hər iki oyun Hacıbəyli bəradərləri müdiriyyəti tərəfindən səhnəyə hazırlanmaqdadır.
Möhtərəm bəstəkarımız!
«Dağıstan» («Ləzginka» kimi də yazılıb) və «Azərbaycan» bəstələrinizi balet əsəri sayırsınızmı?
Maraqlıdır ki, bu əsərlər rəqs nömrəsi kimi yox, tamaşa kimi hazırlanıb.
Əgər adıçəkilən musiqi nümunələri baletdirsə, bəs onda nə üçün bunlar teatr tariximizdə milli balet sənətimizin ilk nümunələri kimi təqdim edilmir?
* * *
Əməkdar incəsənət xadimi, bəstəkar Müslüm bəy Maqomayevə (1885-1937) xitab.
Sual.
- Cənab Maqomayev!
Bakıda çap olunan «Sədayi-həqq» qəzeti 9 yanvar 1914-cü il tarixli sayında yazır: «Hacıbaba Şərifov məşhur «Sulamif» («Beytül-müqəddəs») adlı operettanı ana dilinə tərcümə edib, bu yaxınlarda «Səfa» cəmiyyəti tərəfindən oynanmalıdır».
Bir ay sonra rus dilində «Kavkazski teleqraf» qəzeti 10 fevral 1914-cü il tarixli sayında yazır: «Hacıbaba Şərifov 6 pərdəli «Sulamif» operasını rus dilindən ana dilinə tərcümə etmişdir.
Sarabskinin truppası bu operanı ciddi surətdə tamaşaya hazırlamaqdadır. Tamaşa Tağıyev teatrında veriləcəkdir. Operada iştirak etmək üçün Ağdamski, Terequlov, Bağdadbəyov dəvət edilmişlər. Dirijor Maqomayev.
«Sulamif» tamaşası verildikdən sonra truppa Qafqaza və İrana səfərə çıxacaqdır».
«Sulamif» Azərbaycan teatr tarixində dilimizə tərcümə edilən ilk operadır. Fakt kimi çox dəyərlidir. Hacıbaba Şərifov (Şərifzadə) teatr fədaisi olub, «Mehr və Mah» operasını yazıb. Müxtəlif truppalarda aktyor və rejissor yardımçısı kimi çalışıb. 3 noyabr 1920-ci ildə vəfat edib. Dramaturq Cəfər Cabbarlı 9 noyabrda «Kommunist» qəzetində onun ölümünə təziyə məqaləsi (nekroloq) yazıb.
Oxuculara çatdırmaq istəyirəm ki, Hacıbaba Şərifov teatr üçün təsadüfi adam deyildi.
«Sulamif» Danimarka bəstəkarı Paul fon Klenaunun (11.2.1883 - 31.8.1946) əsəridir. Mövzusu yəhudi dini süjetindən götürülüb. Operanın premyerası 1913-cü ildə bəstəkarın öz vətənində olub. Çox tez şöhrətlənib və rus səhnəsində də tamaşaya qoyulub.
Müslüm bəy!
Qəzet məlumatından görünür ki, 1914-cü ildə Hüseynqulu Sarabskinin rəhbərlik etdiyi «Müsəlman opera artistləri» dəstəsi (başqa adlarla da adlanıb) «Sulamif»i Azərbaycan dilində tamaşaya hazırlayır. O vaxtı bu truppanın göstərdiyi operetta və operalara əsasən Siz dirijorluq edirdiniz. Heç vaxt ciddi olmayan məsələyə girişməmisiniz. Deməli, «Sulamif» üzərində ciddi yaradıcılıq işi aparılıb. Ancaq dirijorluğu və musiqi rəhbərliyi Sizə tapşırılmış opera tamaşaçılara göstərilməyib.
Bəs tamaşa nə üçün oynanılmayıb?
Onun göstərilməməsinə səbəb nə olub?
Axı hətta tamaşanın göstəriləcəyi məkan da müəyyən edilmişdi...
Məsələnin o biri tərəfi.
Aprel ayının birinci yarısında «Müsəlman opera artistləri», mətbuatın yazdığı kimi, Tiflisə qısa müddətli qastrola gedib. Oradan da qayıdanda Gəncədə tamaşalar oynayıb. Amma daha mətbuatda «Sulamif» haqqında məlumat verilməyib (Bəlkə də verilib, ancaq mənə rast gəlməyib).
Bəs bu operanın taleyi necə olub?
Operanın tərcümə mətni və üzərində iş apardığınız partitura haradadır?
(Ardı var)